DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Škoda 1945-1963

 

1945-1953

Na samém konci války (9. 5. 1945) se nad továrnou přehnalo devět letounů bez výsostných znaků a jejich bomby neomylně zasáhli město a nejvíce poničili právě automobilku. Přesto byl již na konci června vyroben první „mírový“ automobil. Zdá se, že automobilku a celý český průmysl čeká nový rozkvět. Ovšem zkušenosti války otevírají cestu ke znárodnění a politickému plánování hospodářství a změně názvu továrny na "Automobilové závody, národní podnik, Mladá Boleslav (AZNP)" (1946). Rezortní ministerstvo povolilo vyrábět jen Škodu 1101 (1946-1948), její výroba se pomalu rozbíhá i v nově přičleněných závodech v Kvasinách (roadstery) a Vrchlabí (sanitky). Následoval typ 1102 (1949-1952), který byl v roce 1952 nahrazen Škodou 1200 (1952-1955). V Mladé Boleslavi se přechodně vyráběly i Tatra 600 a 805 (v kopřivnické továrně došlo k rozšíření zbrojní výroby). Drtivá většina produkce byla určena na vývoz (např. roadsterů 1101 bylo vyrobeno 1886, doma zůstali pouze 3, čtyřmístné verzí zůstalo 53 z 3553!). Škoda napáchané centrálním plánováním se komunistická vláda snažila napravit měnovou reformou – okrádáním obyčejných lidí v roce 1953.

Škoda 1101
nebo také Škoda Tudor je osobní automobil, vyráběný automobilkou Škoda(v té době přejmenovanou na AZNP Mladá Boleslav) v letech 1946 - 1949. Dohromady bylo vyrobeno 81 140 vozů.
Název Tudor v tomto případě neznamená označení druhu karoserie, ale typu vozu, tím pádem existuje i Tudor v provedení kabriolet. Škoda 1101 v provedení jako sanitka byl významný vývozní artikl tehdejšího Československa, ale tato sanita pro svou malou délku nebyla na převoz ležících pacientů vhodná.
Automobil navázal na typ Škoda Popular, vyráběný před válkou. Byl vyráběn i jako dodávka, kombi pod označením STW (lidově zvané "stejšn" nebo "stejšna") nebo roadster.                                                                                                                                                  
Technické parametry:
Rozměry vozidla: šířka 1500 mm, délka 4050 mm, výška 1520 mm
Hmotnost: 1280 kg
Nosnost: 380 kg
Brzdy: hydraulické na 4 kola
Objem motoru: 1089 cm³
Výkon: 23,5 kW (32 koní při 3500 ot/min)
Spotřeba: 8,5 l/100 km
Rozvod: OHV
Chlazení: kapalinou s nuceným oběhem
Převodovka: 4 + 1 zpátečka (3 a 4 synchronizovaný)
Maximální rychlost: 105 km/h
Škoda 1102
byl osobní automobil vyráběný firmou Škoda v letech 1948 - 1952. Škoda 1102 v roce 1948 nahradila populární model 1101 Tudor. Tento model nebyl jen dvoudveřové kupé jako 1101 ale byl k dostání i jako např. sedan, kabriolet, roadster nebo kombi.
Škoda 1200
se začala vyrábět v roce 1952 v AZNP Mladá Boleslav. Jednalo se o robustní vůz, který měl celokovovou karoserii. Vozidlu se přezdívalo Sedan díky charakteristickým tvarům karoserie. Existoval i v užitkových verzích jako dodávka, kombi, pick-up a sanita. V roce 1955 došlo k modernizaci na Škodu 1201 a výroba byla ukončena v roce 1962 nahrazením dodávkovým vozem Škoda 1202, který se vyráběl až do roku 1973. Počet vyrobených vozů Škoda 1200 činil 93 741.

 

1954-1963

Kvalitní automobil byl vítaným zdrojem potřebným deviz, proto bylo nutné vyvinout nový typ. V továrně pracovala celá řada schopných konstruktérů a výsledkem jejich snahy byla z Š 1102 vycházející Škoda 440 (1954-1958) Spartak a roadster 450 (1957-1958). O několik let později došlo k modernizaci, typ Š 440 dostal jméno Octavia (1959-1963), Š 445 (1957-1958) jméno Octavia super (1959-1961) a roadsteru Š 450 se začalo říkat Felicia (1959-1963). Posledním typem s koncepcí centrální roury byla Octavia combi (1961-1971). Továrna vyvážela do mnoha zemí, ze západní Evropy to byla například Anglie, Belgie a Dánsko. V Chile dokonce vznikla linka na kompletaci škodovek.


Technická data (1954-1958):

 

 

440

445 450
Rozměry 4065 mm × 1600 mm × 1430 mm 4065 mm × 1600 mm × 1430 mm 4065 mm × 1600 mm × 1380 mm
Rozvor 2400 mm 2400 mm 2400 mm
Rozchod 1210/1250 mm 1210/1250 mm 1210/1250 mm
Objem 1089 cm3 1221 cm3 1089 cm3
Výkon 29,4 kW (40 k) 33 kW (45 k) 36,8 kW (50 k)
Maximální rychlost 110 km/h 115 km/h 128 km/h

Technická data (1959-1963):

 

Verze Zdvihový objem Výkon motoru
Octavia 1 089 cm3 29,4 kW
Octavia super 1 221 cm3 33 kW
Octavia combi 1 221 cm3 33–36 kW (dle roku výroby)
Octavia TS (Touring sport) 1 221 cm3 37 kW

Rozměry:
4 065 × 1 600 × 1 430 mm
rozvor – 2 390 mm rozchod – 1 200/1 250 mm
nejvyšší rychlost – 115 km/h