DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

613

 

Tatra 613 je automobil vyšší třídy, vyráběný automobilkou Tatra v období let 1974 až 1995 jako nástupce druhé generace Tatry 603. První prototypy byly postaveny už v roce 1969.

Tatra 613 patří k automobilovým legendám a je výjimečná jak svou konstrukcí, tak i historií. Vůz byl vyvinut v Československu jako reprezentační a pohodlný automobil, určený hlavně pro nejvyšší státní úředníky a funkcionáře vládnoucí komunistické strany. Používali ho prezidenti, členové vlád a ředitelé státních podniků. Vůz nebyl volně dostupný; byl vyráběn v pobočném závodě Tatra v Příboře v regulovaných malých sériích, i proto byla jeho malosériová výroba s vysokým podílem ruční práce drahá.

Tatra 613 coupe Vignale

Ve výrobě osobních automobilů přinesla Tatra 613 odklon od doposud pro firmu typických aerodynamických karosérií, používaných u vozů vyšší třídy od roku 1933 (Tatra 77). Koncepce vzduchem chlazeného motoru V8 v zadní části karosérie však zůstala zachována. Při konstrukci byla využita mnohá řešení podvozkových skupin prototypu Tatra 603X. To spolu s umístěním motoru nad zadní nápravou mělo velký vliv na mimořádně dobré jízdní vlastnosti. Karosérie typu T-613 byla dílem renomované italské firmy Carrozzeria Vignale. První vozy byly karosovány přímo v Itálii a do Československa byly dodány začátkem roku 1969. Auto se dostalo do výroby až po ukončení vývoje v roce 1973 a v modernizované podobě se vyrábělo až do roku 1995, kdy bylo nahrazeno z něj technicky odvozeným posledním osobním vozem značky – Tatrou 700. Během doby došlo k několika modernizacím jak motoru, tak i interiéru a karosérie. Označení typů se po modernizaci měnila. Nejdůležitějšími modely byly T613-2, T613-3, T613-4 a T613-S.

Motor Tatra 613-4 Mi

Tatra 613 byla známá jako rychlé, prostorné a pohodlné vozidlo s pružným karburátorovým motorem 2x2 OHC objemu 3,5 l s výkonem 168 koní, s kterým jezdila až 190 km/h. Později se v malých počtech objevily i výkonnejší motory s vyšším zdvihovým objemem, ke konci výroby i motory se vstřikováním a výkonem až 200 koní. Tyto vozy dosahovaly rychlosti až 230 km/h. Převodovka byla nejprve čtyřstupňová, u posledních vozů pětistupňová. Karosérie byla u vetšiny vozidel typu sedan, existovala však i jiná provedení (kupé, long s prodlouženým rozvorem, dvoumístná speciální vozidla pro záchranáře a hasiče, sanitky a montážní vozy, policejní vozy, speciální přehlídkové landaulety ap.).

Tatra 613-4 Mi Long

V běžném provedení byla T 613 pětimístná, zadní sedadlo však bylo tvarováno pro pohodlné sezení dvou osob s vyvýšenou střední částí sedáku a se sklopnou opěrkou. Pozdější luxusnější verze (Tatra 613 Special) byly i přes rozvor prodloužený o 150 mm určeny jen pro čtyři osoby s důrazem na co nejvyšší pohodlí cestujících. Ve středu zadního opěradla byl umístěn minibar. Verze označené T 613 MiLong se mohly výrazně odlišovat v použité vnitřní výbavě podle přání zákazníků. To mělo samozřejmě za následek značné rozdíly v cenách jednotlivých vozů.

Tatra 613 Kabrio
Sanitka Tatra 613 SV
Hasičská Tatra

Na bázi technických skupin Tatry 613 byly postaveny i mnohé sportovně karosované prototypy; nejznámějším z nich je MTX Tatra V8 z roku 1991. Pokusem o modernizaci modelové řady byl prototyp Tatra Prezident.

Celkově bylo vyrobeno jen okolo deseti tisíc vozů všech verzí, to dělá z Tatry 613 společně s její originální technickou koncepcí určitý punc výjimečnosti. Vozidla jsou dnes vyhledávaným objektem automobilových sběratelů. S Tatrou 613 se běžně můžeme setkat na srazech milovníků automobilů. Vinou slabé antikorozní ochrany karosérie a horší dostupnosti náhradních dílů je však udržování vozů v dobrém technickém stavu náročnější.

Charakteristika Tatra 613

  • Motor: osmiválec s válci do „V“ objem válců 3495ccm; visuté ventily OHC; výkon 123,5 kW (167 k) při 5200 ot./min, chlazení vzduchem
  • Pohon: zadní náhon;4 - 5 stupňová převodovka
  • Rozměry: Délka 5030 mm;rozvor 2990 mm; šířka 1810; hmotnost 1690 kg
  • Výkon: maximální rychlost 190 km/h, vstřikové motory 225 km/h

Verze

  • 1975 - 1980 Tatra 613
  • 1980 - 1984 Tatra 613-2 (změny v pohonné části, ekonomika provozu)
  • 1980 - 1992 Tatra 613 S (Speciál) (karoserie long = + 150mm za předním sedadlem, zvl. výbava)
  • 1984 - 1988 Tatra 613 K (přehlídkový landaulet, automatická převodovka Borg Warner)
  • 1984 - 1985 Tatra 613-2/I (změny v pohonné části, ekonomika provozu)
  • 1985 - 1991 Tatra 613-3 (1. facelift, plastové čelo, nárazníky, nové světla, autor změn: V.Výborný, Tatra Kopřivnice)
  • 1989 - 1996 Tatra 613-4 a Tatra 613-4 Long (2. facelift, autor změn: V.Výborný, Tatra Kopřivnice)
  • 1990 - 1996 Tatra 613 RZP (sanita, podvozek 6000mm, cca 20 ks)
  • 1985 - 1991 Tatra 613 RTP (asistence dopr. provozu, motorsportu, cca 10 ks. přestaveb T613-2,3,S,4-long a 10 ks. novostaveb)
  • 1988 - 1990 Tatra 613 Runway tester (letištní zkušební stanice, , 3 ks + prototyp, karoserie T613)
  • 1991 Tatra 613 Novosimo (pojízdný inkubátor, el. výzbroj z T613 RZP, zvl. karoserie T613-3(S) Long, 5 ks. výroba, 3 ks. karoserie)
  • 1993 Tatra 613-4 Mi Long Mobicom (koncept "pojízdné kanceláře", atyp. interier, karoserie T613-3(S) long (1 ks.)
  • 1993 - 1994 Tatra 613-4 Mi Long Electronic (elektronická výstroj řízená počítačem, "ministerská" verze (15 ks.)
  • 1993 - 1996 Tatra 613-4 Mi a Tatra 613-4 Mi Long
  • 1995 Tatra 613 SVOS (balistická odolnost, skel, podlahy, dveří, (1 ks.)
  • 1995 - 7/1996 Tatra 613-4 Mi Long MODEL 95 (3. facelift, nové čela, nárazníky, další změny karoserie, změny v interieru (24 ks.)