DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

311/312/313

Typová řada 311/312/313 a 312/1

Wartburg 311

Označení Wartburg se znovu objevilo v roce 1956, kdy byl na veletrhu v Lipsku představen nový model s označením Wartburg 311. Jednalo se o vůz poháněný dvoutaktním tříválcovým motorem o objemu 900 cm³ a výkonu 27 kW.

Již při prvním uvedení na veřejnosti byl Wartburg 311 představen jako čtyřdveřová čtyřmístná limuzína s pontovonou karosérií typu sedan, třídveřové combi, dvoudveřový čtyřsedadlový kabriolet a pick-up. V roce 1957 následovala řada dalších variant karosérie - dvoudveřové čtyřsedadlové coupé, luxusní čtyřdveřová limuzína s možností dodání plátěné shrnovací střechy nebo také pětidveřová tábornická limuzína Campings bohatě prosklenou zadní částí a shrnovací střechou a označením .

Ke specialitám modelové palety patřil pro potřeby armády a policie vyvinutý model kabrioletu se čtyřmi dveřmi v plátěném či prostém plechovém provedení a s plátěnou skládací střechou. Úplnou špičku modelové řady pak představoval dvoumístný sportovní vůz Wartburg 313, který byl představen také v roce 1957 a na autosalonu v New Yorku oceněn čestnou cenou za eleganci. Mimo sériově vyráběné varianty existoval i prototyp Bellevue s karosérií pseudolandaulet, tzn. nad předními sedadly prosklená pevná část střechy a nad zadními sedadly shrnovací plátěná střecha. Tento prototyp byl ozdobou autosalonů, do výroby však zařazen nikdy nebyl.

Za dobu výroby typu 311, tedy od 18. října 1955 do roku 1965 bylo vyrobeno téměř 260 000 těchto vozů v 11 různých variantách.

  • Wartburg limuzína (311-0)
  • Wartburg limuzína s plátěnou stahovací střechou (311-008)
  • Wartburg limuzína de Luxe (311-100)
  • Wartburg limuzína de Luxe s plátěnou stahovací střechou (311-108)
  • Wartburg Kabriolet (311-2)
  • Wartburg Coupé (311-3)
  • Wartburg Camping (311-5)
  • Wartburg Kombi (311-9)
  • Wartburg Pick-Up (311-7)
  • Wartburg „zásahové vozidlo“ / terénní vůz (311-4)
  • Wartburg Sport (313-1)

Z uvedeného počtu bylo 51 % vyvezeno do zahraničí - 34 % do socialistických zemí Východního bloku, zejména do Československa a Polska. Zbylých 17 % pak do západních zemí, především Finska a Švédska. V malých sériích se Wartburgy vyvážely do Belgie, Dánska, Velké Británie, USA i SRN.

V roce 1962 byla zahájena výroba typu označeného jako Wartburg 312. Oproti předchozímu typu získal silnější motor o objemu 1000 ccm o výkonu 33 kW. Běžněji se pak tento typ označoval jako Wartburg 311-1000.

V roce 1965 uvedla na trh mezityp Wartburg 312/1. Ten měl ještě původní oblou karosérii, ovšem byl už vybaven novým podvozkem připravovaným pro typ 1000-353, kde bylo odpružení zajištěno vinutými pružinami, na rozdíl od dosavadních příčných listových per. Rovněž se tím zmenšil průměr pneumatik z původních 15" na 13". Pro tento model se běžněji používalo označení Wartburg 312. Typová řada 312-1 zahrnovala následující modely:

  • Wartburg limuzína (312-0)
  • Wartburg limuzína s kovovou posuvnou střechou(312-008)
  • Wartburg limuzína de Luxe (312-1)
  • Wartburg limuzína de Luxe s kovovou posuvnou střechou (312-108)
  • Wartburg Hardtop-Coupé (312-300)
  • Wartburg Camping (312-5)
  • Wartburg Pick-Up (312-7)
  • Wartburg Kombi (312-9)

Zatímco limuzíny byly v roce 1966 nahrazeny zcela novým vozem Wartburg 1000 - častěji označovaným Wartburg 1000-353, byly ostatní modely vyráběny až do roku 1967, kdy výroba plně přešla na typ 353